EL ROL DEL
MESTRE
Hola a tots! La meva entrada d’aquesta
setmana està relacionada amb el rol de mestre. Amb les classes amb na Gemma i la
lectura de Jaume Carbonell estic aprenent com ser un bon mestre, feina que no
és gens fàcil.
Acontinuació vaig a fer referència a una
frase d’en Jaume Cela i Juli Palou que m’agradat molt “en nuestra profesión lo
imprevisible es tan importante como lo previsible. Ser maestro es practicar un
tipo de arte porque por mucho que te prepares y conozcas a tus alumnos y
preveas numerosas situaciones siempre aparecen otras que te sorprenden y que
debes entender”.
La feina de mestre és una feina dinàmica,
en moviment, mai no pararàs de formar-te, d’ensenyar... mai no arribaràs al fi
del camí, sempre trobaràs un altre per explorar, per investigar.
Un bon mestre és el qui coneix els seus
alumnes, tant a l’àmbit escolar con en el context familiar, per així poder a arribar
a comprendre cada un d’ells, i establir una relació afectiva, com diu en Freire
“La educación es, sobre todo, un acto de amor”. Un bon mestre mai deixa d’aprendre
,d’investigar, s’ estima la lectura, sent curiositat, domina les noves
tecnologies, utilitza el diàleg amb els seus alumnes, cultiva la seva ment.
Domina
els coneixements, les metodologies, les estratègies i els procediments i sap
aplicar-los dins l’aula.
Tot i així els mestres tenen enemics i els
pitjors són l’individualisme i el corporativisme. L’individualisme pot conduir
un docent a tancar-se dins l’aula i a protegir-se de les crítiques, no
implicar-se amb la resta de companys inclòs apartar-se de l’escola. L’altre
gran enemic és el corporativisme que anteposa els interessos específics i
particulars d’un determinat col.lectiu docent per dalt dels interessos generals
de l’educació.
Per altra banda en Jaume Carbonell
classifica els docents en diferents tipus:
1. Model
funcional i absentista: és el típic funcionari que ha aconseguit la seva plaça,
segueix el mètode tradicional d’ensenyança, el seu únic recurs és el llibre i
ja no te cap motivació.
2. Model
especialista: aquest tipus de mestre defèn la seva assignatura, no te una visió
general i la seva única referència
educativa és la seva especialitat. Li costa fer feina en equip i continua amb
la fragmentació del coneixement.
3. Model
autista: tracta de canviar la metodologia però no te recursos i utilitza els de
l’escola tradicional, es tanca dins l’aula i finalment no arriba a desenvolupar
una educació constructivista. Ho vol fer no acaba no fent res.
4. Model
nostàlgic: generalment són mestres mes majors, que han intentat canviar el
sistema educatiu, han fet projectes.. però ja s’han cansat, ja no volen lluitar
més.
5. Model
basat en la queixa permanent: és aquell que sempre es queixa de tot i fa
culpable a l’Admistració en lloc de qüestionar-se a si mateix i a la seva
feina.
![]() |
http://gloriamundi.blogsome.com/2007/05/22/bookslibros/ |
A mi, personalmet, no m’agradaria, quan
exerciti com a docent, agafar ningún d’aquests rols. També soc consciente que
tot el sistema educatiu no canviarà d’un dia a l’altre, és un procés que ja ha
començat, que tal vegada estem a l’inici del camí encara que unes escoles van
per davant d’unes altres, que jo quan arribi a una escola no la canviaré es
primer dia, ni el segon però tinc clar que posaré el meu granet de sorra per
fer una educació constructivista, que vull treballar en equip per poc a poc aconseguir
el repte de fer una educació millor. Vull ser una mestra TPACK, es a dir, conèixer
els contiguts, saber com ensenyar-los i vull tenir i conèixer les eines necessàries
per fer-ho.
No hay comentarios:
Publicar un comentario