La setmana passada ens
endinsarem una mica en el concepte de currículum i el vàrem veure amb una visió
un mica crítica, doncs aquesta setmana parlaré del currículum per ensenyar les competències,
que te una visió més globalitzadora però també implica molta més feina per els
mestres ja que tenen que elaborar tot un procés d’aprenentatge per als alumnes no només donar
el temari.
Les competències
bàsiques són vuit es poden agrupar en vuit:
·
Competències
comunicatives on inclouríem dos:
1. Comunicació
audiovisual
2. Comunicació
artística i musical
·
Competències
metodològiques:
3. Tractament
de la informació i competència
4. Matemàtica
5. Aprendre
a aprendre
·
Competències personals:
6. Autonomia
i iniciativa personal
·
Conviure i habitar el
món:
7. Coneixement
i interacció amb el món físic
8. Social
i ciutadania
Per tant les
clàssiques disciplines no són suficients per aprendre competències. En Zabala
ens parla del caràcter disciplinar, interdisciplinari i meta disciplinari dels
components de les competències, es a dir, tenim alguns continguts que tenen un
suport disciplinar (assignatures), altres interdisciplinaris i altres
continguts tenen un caràcter meta disciplinari i que no estan sustentats per
ninguna disciplina acadèmica ni tenen base en algun saber científic. Per tant, cóm
podem ensenyar competències per la vida,
en un currículum on la metodologia es tradicional i s’agrupa en disciplines
convencionals, on només aprens continguts conceptuals però no procedimentals ni
actitudinals.
Doncs el que
necessitem són canvis, canvis curriculars, canvis en els mestres i en els
alumnes, canvis d’organització... d’aquests transformacions ens parla en Jacint
Verdaguer.
No hay comentarios:
Publicar un comentario