4 de noviembre de 2012

QUARTA ENTARDA



Aquesta setmana he aprés encara una mica més pel que fa referència a l’aprenentatge per competències. A classe de Bases Didàctiques hem vist una conferència que Antoni Zabala va donar a Eivissa, conferència de Zabala a eivissa, que per cert m’ agradat molt, he trobat an Zabala una persona molt propera i va donar  una conferència molt entretinguda, la seva manera  d’expressar-se i els exemples que ha donat m’han fet comprendre una mica més aquest tema.

L’aprenentatge per competències vol rompre amb el sistema educatiu tradicional, propedèutic i selectiu amb la finalitat de superar proves per accedir a la universitat i vol formar persones preparades per resoldre els conflictes a la vida, tant personals com professionals. Vol donar una formació integral i orientadora, perquè no totes les persones tenen com a fi la universitat. Amb les competències s’aprenen coneixements i com aplicar-los en qualsevol context. Per tant ens ensenyen a construir el nostre aprenentatge i com podem aplicar-lo.



També he aprés aquesta setmana el terme “ser competent” que és qui te la capacitat o habilitat de donar respostes a diverses situacions de manera eficaç.


Però l’aprenentatge per competències no és fàcil, s’ha d’estructurar i en Zabala l’estructura de la següent manera:
1. Els fets: que són els continguts d’aprenentatge singular, que poden ser memoritzats fins l’automatització, repetint la informació, com per exemple els noms dels rius, formules matemàtiques, noms històrics...

2. Els conceptes: aprendre un concepte implica comprensió, es pot memoritzar però per saber aplicar-lo cal entendre el seu significat, es necessari construir a aquest concepte i saber quan utilitzar-lo. Per exemple el concepte de ciutat, impressionisme, subjecte...

3. Els procediments: els procediments ve a ser la part pràctica d’alguns aprenentatges, per aprendre algunes coses cal tenir models, observar-los com per exemple ballar, dibuixar, llegir... agafem models per aprendre a realitzar l’activitat i quan ho sabem fer ho podem adaptar a diferents contextos. Aprenen a aplicar-ho.

4. Actituds: les actituds engloben tot el que hem aprés, també sentiments, normes i valors que ens donen les experiències que em viscut.  Implica un component de reflexió, una dedició i una valoració pròpia de l’actuació. Com per exemple la solidaritat, tots saben el que és, però només sent solidari s’ha pren a ser-ho.



He trobat una frase d'en Benjamin Franklin que m'agradat molt i diu "dime y lo olvido, enséñame y lo recuerdo, involúcrame y lo aprendo"


Ara us deix una entrevista a n'Antoni Zabala que parla una mica més de les competències





En aquesta assignatura estic aprenent moltes coses, cada setmana més... però he de dir que la conferència d’en Zabala m’ajudat molt a comprendre el què són les competències i com les hem d’ensenyar. Com hem D’APRENDRE A APRENDRE , jo com a futura mestra i com alumne de l’escola tradicional tenc un llarg camí que recórrer i cada setmana veig que vaig millorant. Però tot això que estic aprenent no només en valdrà per l’àmbit escolar sinó que des de es primer dia m’està servint per a formar-me com a persona. Estic aprenent a construir els meus propis coneixents i això m’omple....

Cada dia estic més contenta d’haver triat aquest grau!!! GRACIES PER ENSENYAR-ME A APRENDRE.  






Make your own slide show at Animoto.






diapositives Zabala






No hay comentarios:

Publicar un comentario