Aquesta setmana
he aprés encara una mica més pel que fa referència a l’aprenentatge per
competències. A classe de Bases Didàctiques hem vist una conferència que Antoni
Zabala va donar a Eivissa, conferència de Zabala a eivissa, que per cert m’ agradat molt, he trobat an Zabala
una persona molt propera i va donar una
conferència molt entretinguda, la seva manera d’expressar-se i els exemples que ha donat m’han
fet comprendre una mica més aquest tema.
L’aprenentatge
per competències vol rompre amb el sistema educatiu tradicional, propedèutic i
selectiu amb la finalitat de superar proves per accedir a la universitat i vol
formar persones preparades per resoldre els conflictes a la vida, tant
personals com professionals. Vol donar una formació integral i orientadora, perquè
no totes les persones tenen com a fi la universitat. Amb les competències s’aprenen
coneixements i com aplicar-los en qualsevol context. Per tant ens ensenyen a construir
el nostre aprenentatge i com podem aplicar-lo.
També he aprés
aquesta setmana el terme “ser competent” que és qui te la capacitat o habilitat
de donar respostes a diverses situacions de manera eficaç.
Però l’aprenentatge
per competències no és fàcil, s’ha d’estructurar i en Zabala l’estructura de la
següent manera:
1. Els fets: que
són els continguts d’aprenentatge singular, que poden ser memoritzats fins l’automatització,
repetint la informació, com per exemple els noms dels rius, formules matemàtiques,
noms històrics...
2. Els
conceptes: aprendre un concepte implica comprensió, es pot memoritzar però per
saber aplicar-lo cal entendre el seu significat, es necessari construir a
aquest concepte i saber quan utilitzar-lo. Per exemple el concepte de ciutat, impressionisme,
subjecte...
3. Els
procediments: els procediments ve a ser la part pràctica d’alguns
aprenentatges, per aprendre algunes coses cal tenir models, observar-los com
per exemple ballar, dibuixar, llegir... agafem models per aprendre a realitzar
l’activitat i quan ho sabem fer ho podem adaptar a diferents contextos. Aprenen
a aplicar-ho.
4. Actituds: les
actituds engloben tot el que hem aprés, també sentiments, normes i valors que
ens donen les experiències que em viscut. Implica un component de reflexió, una dedició
i una valoració pròpia de l’actuació. Com per exemple la solidaritat, tots
saben el que és, però només sent solidari s’ha pren a ser-ho.
He trobat una frase d'en Benjamin Franklin que m'agradat molt i diu "dime y lo olvido, enséñame y lo recuerdo, involúcrame y lo aprendo"
Ara us deix una entrevista a n'Antoni Zabala que parla una mica més de les competències
He trobat una frase d'en Benjamin Franklin que m'agradat molt i diu "dime y lo olvido, enséñame y lo recuerdo, involúcrame y lo aprendo"
Ara us deix una entrevista a n'Antoni Zabala que parla una mica més de les competències
En aquesta assignatura
estic aprenent moltes coses, cada setmana més... però he de dir que la
conferència d’en Zabala m’ajudat molt a comprendre el què són les competències i
com les hem d’ensenyar. Com hem D’APRENDRE A APRENDRE , jo com a futura mestra i
com alumne de l’escola tradicional tenc un llarg camí que recórrer i cada
setmana veig que vaig millorant. Però tot això que estic aprenent no només en valdrà
per l’àmbit escolar sinó que des de es primer dia m’està servint per a
formar-me com a persona. Estic aprenent a construir els meus propis coneixents
i això m’omple....
Cada dia estic
més contenta d’haver triat aquest grau!!! GRACIES PER
ENSENYAR-ME A APRENDRE.
Make your own slide show at Animoto.
diapositives Zabala
No hay comentarios:
Publicar un comentario